Iosub, Asociatii si Fiii

Au dreptate – just another WordPress.com weblog

Criză de oameni in advertising? Să regăsim virtuţile diversităţii în agenţii

Posted by Cristofor Iosub pe 18, Martie, 07

CV-urile şi background-urile oamenilor mai vechi din agenţiile de publicitate din România (şi alte multora din managerii de agenţii de azi) sunt dintre cele mai interesante cu putinţă. Au fost ingineri, medici, şoferi de taxi, oameni de litere, DJ de radio, organizatori de concerte – orice în afară de specialişti în business sau economie. Bineînţeles, economistii nu lipsesc din listă, dar nu sunt în nici un caz majoritari. La începuturile acestei industrii în România, nu te întreba nimeni nici dacă ai experienţă în publicitate (aceasta nu era de căutat oricum), nici dacă ai terminat SNSPA. Probabil merită să adaug detaliul că subsemnatul n-a terminat niciodata facultatea începută (Litere, apropos) şi în consecinţă n-a avut niciodată o diplomă (scuze mama şi tata). Şi nimeni nu l-a întrebat vreodata despre asta, nici în agenţie, nici la client.
Ei bine, lucrurile s-au schimbat, şi merită să ne întrebăm dacă aceasta este cu adevărat spre bine. Primul lucru pe care îl urmărim într-un CV (mulţi dintre noi, în cele mai multe cazuri) este experienţa în agenţie de publicitate. Dacă vă întrebaţi de ce vedeţi mereu aceleaşi chipuri la toate evenimentele din industrie, nu sunteţi departe de explicaţie. Anume că sub presiunea afacerilor în creştere, sau a plecării unor oameni din echipă, primul loc unde ne uităm sunt prăvăliile concurente. E cu siguranţă mai confortabil din punct de vedere operaţional, dar ne face asta mai interesanţi şi valoroşi pentru clienţii nosştri? Aş spune că mai degrabă nu.
Bineînţeles, nu neg meritele specializării. Vom fi nişte profesionişti mai respectaţi dacă ştim comunicare mai bine decât clienţii noştri. Dar mă întreb şi vă întreb (colegi manageri de agenţii) dacă simţiţi acelaşi entuziasm, aceeaşi diversitate de idei, aceeaşi capacitate de a inova în agenţiile de publicitate – acum faţă de nişte ani în urmă. Dacă nu, iată unul dintre motivele mari: folosim din ce în ce mai mult aceiaşi oameni, cu acelaşi background, acelaşi vocabular, acelaşi setting mental.

Aş sugera să ne întoarcem un pic cu mintea nişte ani în urmă, să vedem dacă agenţiile de succes de azi s-au construit aşa. Ne va ajuta să ne amintim că s-au construit altfel: pe inteligenţă, energie, varietatea experienţelor, prospeţimea ideilor – nu pe experienţa în agenţii. Cred că experienţa într-o agenţie de publicitate (ca criteriu de selecţie de personal) este acum un inamic al evoluţiei agenţiilor în România. Mai mult, acest lucru va deveni şi mai evident în viitor, când cu creşterea pieţei, migrarea multor oameni din agenţii spre client, deschiderea pieţelor din Europa etc., vom descoperi repede că nu mai avem suficiente resurse de recrutat din agenţiile concurente.

Să deschidem deci din nou porţile agenţiilor către oameni care n-au lucrat în viaţa lor o zi într-o agenţie de publicitate! Sunt acolo, şi vor să vină. Un recent sondaj de pe bizcity ne spune că un mare număr de oameni sunt în continuare foarte interesaţi să lucreze în publicitate, trebuie doar să fim din nou deschişi să-i vedem. Cine are liderii, şi infrastructura de training şi information sharing necesară ca să-i asimileze rapid, va fi într-o poziţie mai bună pentru această schimbare.
Aş fi tare fericit să vorbesc mai mult în agenţie cu oameni care nu ştiu să completeze rubricile briefului de creaţie sau nu ştiu să facă printuri de festival, dar au idei care pot să transforme un brand şi ştiinţa de a demonstra asta.
Aştept cu interes opinii despre cele de mai sus şi – vorba lui Louis Meyer – nu sunt sigur că am dreptate, dar sunt sigur că nu greşesc.

Acest articol a aparut cu cateva zile in urma pe iaa.ro.

8 răspunsuri to “Criză de oameni in advertising? Să regăsim virtuţile diversităţii în agenţii”

  1. Bobitza said

    1. Pentru ca nu mai e timp, nimeni nu vrea sa-si ia timp sa creasca un
    om, sa-i arate, sa-si asume erorile omului respectiv, sa-si petreaca
    mai mult timp corectand o prezentare sau un buget decat scriind-o de
    unul singur, sa ii explice lucruri pe care altii le stiu de mult, sa
    fie atent la detaliile care ar trebui sa fie in grija altcuiva.
    2. Pentru ca oamenii se angajeaza abia in momentul in care suntem intr-o
    situatie de criza, si ne dorim pe cineva care sa ne rezolve criza, nu
    sa creeze mai multe probleme
    3. Pentru ca am uitat de unde am plecat

  2. k said

    Ceea ce tu spui aici, suna foarte „Ogilvy” :). Dar nu e chiar asa, din pacate, din proprie experienta.
    Cand te duci la o agentie te va intreba pe ce conturi ai lucrat. Ca sa lucrezi pe conturi trebuie sa lucrezi intr-o agentie. Cerc inchis.
    Altfel, sunt lucruri care iti pica pur si simplu. Agentia primeste brief, nu are oameni si face afara. Ceea ce din punctul meu de vedere, este foarte ok si toata lumea e multumita. Eu, care primesc un brief considerat de mine interesant, agentia pentru ca se incadreaza in deadline cu siguranta (eu sunt motivat sa dau in timp pentru a primi si altele), clientul pentru ca treaba e buna (sunt motivat sa fac un lucru bun din acelasi motiv cu cel spus mai sus).
    Apoi lucrurile se complica putin. Eu nu pot sa imi pun in cv ceea ce am facut decat dupa un an, doi. Chiar am fost la un interviu intr-o agentie pentru un post de art si am avut intentia sa imi fac un cv interesant. Prezentare in flash etc, cu un concept. In timp ce incepeam sa triez acasa ce pot arata si ce nu, am ajuns la mai putin de 30% din ce am facut si multe erau de-a dreptul neinteresante. Asa ca m-am enervat, am aruncat pe cd ce s-a nimerit in directoare galbene de windows…
    Care e morala: daca nu lucrezi intr-o agentie, ci mai mult ca freelancer nici macar nu poti pune pe cv ce faci in majoritatea cazurilor. De facto, nu ai cv, te duci la agentie pt un job si nu poti convinge.
    Ogilvy avea niste principii foarte clare si sincer, cand am citit cartea cea rosie am fost pur si simplu incantat. Daca langa ea mai adaugi si Creative Avertising, ai, cred, cele mai importante doua carti din publicitate.
    Ma opresc aici si diseara imi fac blog :).

  3. Cristofor Iosub said

    Salut si sincer nu mi-am propus sa vorbesc „din carti” invatand pe altii din industrie ce sa faca. Dimpotriva, poti sa iei articolul ca fiind ceva ce imi propun sa fac eu in primul rand, plecand de la nevoia pe care o am de a aduce in agentie oameni buni. Faptul ca agentiile sunt un cerc inchis devine o problema pentru ele insele, si acest cerc trebuie spart.
    Succes cu blogul si daca pui cateva lucruri interesante despre tine acolo, te rog trimite-mi un link.

  4. Kalkin said

    Salut, eu sunt k, nu eram logat.
    Nu asta am vrut sa spun. Din contra, iti urez multa bafta si sper sa gasiti ceea ce cautati. Rotirea oamenilor in agentii are loc, dupa parerea mea din doua motive principale. 1.Se plictisesc sa lucreze cu aceleasi conturi, persoane (poti roti in agentie, dar tot acelasi mediu este). 2. Sa schimbi jobul e cel mai lesne mod de a beneficia de o crestere de salariu, cateodata semnificativa. In publicitate este si mult mai simplu sa faci asta pentru ca guideline-urile sunt cam aceleasi spre deosebire de alte joburi. Acest lucru este o sabie cu doua taisuri pentru ca desi schimbi jobul tot aceleasi lucruri faci si f rar sunt oameni care sa produca ceva proaspat cu adevarat.
    Nu e nimic interesant deocamdata 🙂 http://www.kalkin.wordpress.com
    Weekend placut.

  5. Cristofor Iosub said

    Absolut corect.

  6. sim said

    da,absolut corect si absolut interesant si motivant articolu’
    deci,as avea o intrebare,daca momentam ma specializez in cu totul alt domeniu,dar as incina spre publicitate,nu am experienta,dar ma consider potrivita,care ar fi pasul urmator?da,m-as dedica in totalitate si cu entuziasm,dar,cum se spune,inceputul e greu….asa ca…

  7. Cristofor Iosub said

    Multumesc de comentariu, si daca te consideri potrivita, hai sa vedem de ce si daca ne potrivim… poate vrei sa trimiti un resume la cristofor.iosub@ogilvy.com si poate ne vedem sa vorbim.

  8. Many thanks for your awsome post. I am going to keep an observation about your own site, i allready saved it to own list 🙂

Lasă un răspuns

 
