Iosub, Asociatii si Fiii

Au dreptate – just another WordPress.com weblog

Mediile romanesti de business in plina rearanjare

Posted by Cristofor Iosub pe 22, Martie, 07

Aflam de la Manafu ca Imagoo.ro (proprietate a Vodanet), portal de informatie publicitara inca in cautarea unui loc clar pe piata, va fi integrat in BloomBiz.ro. Manafu ne reaminteste ca aceasta se intampla in timp ce iqads.ro se relanseaza, bizcity.ro si Media & Advertising se relanseaza la randul lor etc.

Asta ma face sa imi amintesc ca una din intrebarile cele mai frecvente pe care le-am primit in diverse discutii cu jurnalistii a fost „cand vom vedea si in Romania evolutiile din Vest legate de ascensiunea internetului”. Raspunsul este ca aceste evolutii au loc chiar acum.

O buna parte din schimbarile si relansarile din piata media au de a face cu cresterea utilizarii internetului si implicit cu schimbarea modului in care ne luam informatia. Deloc intamplator, la noi ca si in alte parti ale lumii, presa scrisa este prima linie care da piept cu aceasta schimbare. Presa functiona dupa un model de business clasic – creaza un canal, distributie, vinde ziarul + umple paginile cu advertising. Doua fluxuri de venituri – unul din vanzarea publicatiei, altul din publicitate. Pe masura ce cititorii au acces la informatie gratuita de pe internet, tirajele scad (se intampla in Romania as we speak), deci o parte din informatie devine nerelevanta si unul dintre fluxuri moare incet, iar fluxul din advertising sufera si el.

In ce consta toata framantarea din media de acum: grupurile de presa sunt pe cale de a-si clarifica strategia de portofoliu si revenue, mai exact sunt in plina analiza a 1) ce tip de informatie sa fie distribuita pe ce canal (off vs. online) 2) ce fel de informatie sa fie free vs. paid (fie sub forma unei reviste tiparite fie sub forma unui abonament online) si 3) who drives what in portofoliul de titluri in termeni de venituri din publicitate.

Implicatiile acestor decizii sunt mai complexe decat par la prima vedere si duc la strategii de business foarte diferite. Nu pot decat sa recomand sa urmarim cu atentie ce se intampla pe piata media in Romania de azi, mai ales in cea de business, pentru ca o multime de studii de caz interesante se petrec sub ochii nostri.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: