Iosub, Asociatii si Fiii

Au dreptate – just another WordPress.com weblog

You Tube: care-i problema?

Posted by Cristofor Iosub pe 22, Martie, 07

Toata lumea vorbeste despre asta, dar care e problema de fapt? Incerc sa rezum lururile pentru cei care se intreaba ce e toata agitatia asta.

You Tube are acum nu una ci doua probleme mari: pe de o parte veniturile din publicitate sunt insignifiante, pe de alta parte un proces masiv intentat de Viacom (distribuitor prin cablu si producator de televiziune) pentru incalcarea drepturilor de autor. Google, care a achizitionat You Tube nu de mult pentru 1.65 miliarde USD, este acum sub presiune la ambele capete ale lui You Tube – continutul si veniturile din advertising.

You Tube este un gigantic depozit in care gasesti cateva feluri de filme: home videos (genul numit de un analist „pisica mea stie sa faca pipi la toaleta”) , show-uri TV si clipuri copiate de pe TV de fani ca sa fie aratate altora, si productii video plasate cu scop promotional (noul video clip al trupei x, un filmulet facut de tanarul regizor y etc., un re-edit al unui spot TV facut de un wannabee regizor).

Sunt doua mari fire de discutie purtate in acest moment. Prima discutie este despre ad revenue model, inca foarte neclar, a doua despre dreptul la libera circulatie (si sharing) al continutului vs. drepturi de autor. Prima este mai curand o problema a lui Google, a doua are implicatii mult mai adanci pentru viitorul mass media.

Vanzarea de publicitate, ca sa simplificam discutia, are problema ca spre deosebire de TV unde intr-un media plan poti alege foarte exact unde vrei sa-ti plasezi spotul, pe You Tube nu poti predefini langa ce filmulete vrei sa stai (si apropo nici nu e clar daca solutia optima este ca spotul sa ruleze inainte, dupa un film, sau sa stea pe pagina independent etc.).  Una peste alta, nu stii langa ce fel de continut va ateriza spotul tau, si ca advertiser esti reticent pe buna dreptate sa stai langa superproductia „prietena mea are par pe piept” sau altele asemenea. Singura solutia este sa definesti cu cei de la You Tube plasamente si proiecte custom, lucru nu foarte simplu.

Iar chestiunea drepturilor de autor este cum spuneam mai spinoasa de atat: unii spun ca motivatia celor care copiaza show-uri TV si le dau pe You Tube este entuziasmul pentru acel show – nu vreo pornire de a fura drepturi de autor. Pe partea cealalta, mediile mari spun (si nu poti sa nu le asculti punctul de vedere) ca prin sharing-ul liber si gratuit al unor productii in care se investesc bani, finantarea insasi a productiilor de calitate este pusa in pericol. Si sa recunoastem, nimeni nu vrea sa sa uite doar la „funniest home videos”, ci avem nevoie de calitatea si sofisticarea productiei profesionale.

Pana nu demult, industria spunea (bazat pe precedentele companiei) ca Google stie probabil ceva ce noi nu stim si ca va gasi o cale sa rezolve ecuatia. Acum din ce in ce mai multi asteapta rezolutia din procesul cuViacom si isi pun intrebarea daca cei 1.65 mld USD vor aduce vreun return.

Anunțuri

4 răspunsuri to “You Tube: care-i problema?”

  1. Initial se pare ca Google semnase o intelegere cu marile studiouri, care sa ii ofere un timp de ragaz in ceea ce priveste piratarea de continut. Acum… sa vedem in ce masura aceste intelegeri pot functiona, si pentru cat timp.

    Am auzit inclusiv o teorie conform careia miza tranzactiei ar fi fost de fapt nu portalul in sine si vizitatorii acestuia, ci posibilitatea pentru Google de a testa metode noi, inovatoare, de a face cautari in fisierele video, mai exact chiar in continutul video al acestora. Un motor de cautare specializat ar putea eventual sa justifice investitia actuala.

    Plauzibil?

  2. […] insa astazi cu placere o analiza pertinenta si bine argumentata realizata de Cristofor Iosub pe blogul sau (nu il cunosc pe domnul Iosub personal, am aflat de […]

  3. Cristofor Iosub said

    Salut Gabriel si Violeta-Loredana, ma bucur sa va cunosc. Si scuzati impolitetea de a va raspunde simultan.

    Ca sa-ti rapund Gabriel, sunt sigur ca din perspectiva Google a fost o super oportunitate de a-si extinde capabilitatile de search la video. Dar pot sa-ti garantez ca nu au cheltuit acel vagon de bani doar de dragul experimentului. Mai curand as spune ca ce spui tu a fost parte din rationamentul de business la achizitie, de genul „vom utiliza expertiza pe care o avem in search pentru a dezvolta capabilitati similare in video” si asfel vom putea culege cu adevarat fructele investitiei. Pentru reputatia Google este o lovitura serioasa daca in final nu reusesc sa produca profituri din investitia facuta. Nu de alta, dar Google nu este celebru doar ca motor de cautare – ci si ca o companie incredibil de mare si profitabila.

  4. Thank you regarding the awsome article. I am going to keep an eye about your own site, i allready bookmarked it to own list 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: