Iosub, Asociatii si Fiii

Au dreptate – just another WordPress.com weblog

Experienta – ultima frontiera a unui brand

Posted by Cristofor Iosub pe 2, Mai, 07

In fond, un brand este o abstractie pana in momentul cand intri intr-o interactiune cu acesta. Brandurile bune au un soi de magnetism si personalitati carismatice – ceea ce creaza intentia de cumparare – dar experienta face diferenta. Si sunt putine brandurile care reusesc sa creeze experiente la inaltimea perceptiilor generate de advertising. De aceea cred ca experienta pe care o traiesti la contactul cu un brand este de fapt ceea ce desparte un brand adevarat si sustenabil de un fake sau un commodity. Cand vorbesc de brand experience ma refer la orice de la aflarea de informatii despre produse, la cumparare propriu-zisa si serviciu dupa vanzare, in sensul larg.

Romania este un teren excelent de observatie a acestei realitati, pentru ca avem o cultura a serviciului complet rudimentara. Exemplele abunda: o fata moderna si „cool” cica, vs. o organizatie similara ca oameni si interes pentru client cu administratia financiara (ex. RCS-RDS); stabilitatea si „puterea de a reusi” vs. uituceala si indiferenta de la ghiseu (mai multe banci mari); sofisticare si stil in vitrina si in ad-uri de presa, vs. educatie si vocabular de Salajan (personalul magazinelor de haine „de firma” sau al restaurantelor de lux). Singura exceptie notabila in Romania – nu intamplator – IKEA, unde cu adevarat „primesti ceea ce vezi”.

Cum ajungi sa dai consumatorilor o experienta la inaltimea brandului? Este prea putin si prea sarac sa spui ca personalul trebuie sa „traiasca” brandul – si apropo cam ce inseamna asta? Singura solutie reala este ca organizatia cu totul sa traiasca in jurul bradului si sa se inspire din personalitatea acestuia. Ceea ce presupune ca exercitiul de branding trebuie sa mearga mult mai departe decat unde ajunge de obicei. In vreme ce branding de obicei (mai ales la noi) inseamna repetarea unor motive cromatice si grafice, si in cel mai bun caz aplicarea lor la designul de magazin sau showroom, exercitiul cel mai dur dar care transforma un brand intr-o realitate este sa redai personalitatea brandului prin prezenta si speechul personalului de contact. Aceasta inseamna sa poti extinde ghidul de brand la profile de personal si la manualele de training, si dupa mine aceasta inseamna cu adevarat branding. Dar ca s-o faci bine trebuie sa investesti inteligenta, timp si bani – altfel rezultatul va semana cu promotiile din supermarketuri unde fete inalte si cu mintea blonda reprezinta cam orice brand care trebuie sa fie „modern, premium si cool”.

Anunțuri

2 răspunsuri to “Experienta – ultima frontiera a unui brand”

  1. iancu said

    Pizza Hut are deasemenea oameni instruiti bine care exprima brandul. Si cred ca si nou deschisul Starbucks. Inca sunt curios sa vad care brand romanesc va avea curajul sa isi educe angajatii in a oferi ceea ce promit.

  2. Cristofor Iosub said

    Din pacate n-am apucat sa merg la Starbucks sa vad cum e si nici la Pizaa Hut n-am mai fost de foarte multa vreme… dar mi-au placut fotografiile tale.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: