Iosub, Asociatii si Fiii

Au dreptate – just another WordPress.com weblog

Referendumul, o eroare publicitara si cele mai fericite tari

Posted by Cristofor Iosub pe 22, Mai, 07

Referendumul pentru demiterea presedintelui ne-a pus in fata ochilor un material de case study pentru publicitatea din Romania: campania opozitiei anti-Basescu, una dintre cele mai stranii campanii de publicitate din cate am putut vedea vreodata.

Una dintre caracteristicile acestei campanii anti-Basescu a fost anonimitatea ei. Eu imi amintesc doua „variante de executie” (daca pot sa le numesc astfel): una pe fond albastru care spunea despre Basescu ceva de genul „S-a schimbat, puterea l-a orbit etc.” si alta in culori rosu-portocaliu care ne sfatuia sa scurtam asteptarea, ambele cu sugestia de a vota Da. Nici una dintre aceste campanii nu era semnata.

E drept, nici nu aveau din ce sa faca o semnatura. Nu exista un grup clar definit, cu un nume, in spatele acestei actiuni. Ce puteau sa scrie in fond – „opozitia anti-Basescu”, sau „coalitia anti-Basescu”? Ca sa nu mai spun ca nici unul dintre autorii campaniei nu vroia sa se asocieze pe fata cu mesajul anti-Basescu, probabil in speranta ca daca puciul nu reuseste (ceea ce s-a intamplat) se vor putea face pierduti mai usor (ceea ce nu cred ca se va intampla).

Dar faptul ca nu exista o „persoana” care sa fie identificata ca vorbitor, o semnatura si un nume pe acest mesaj, i-a asigurat esecul. Reclama iti trasmitea o sugestie puternica de ne-legitimitate, de injuratura anonima pe la spate, de fapta inacceptabila social – si asta datorita nu in ultimul rand anonimitatii. Free advice: data viitoare dragi politicieni luati aminte sa va semnati mesajele, cat ar fi ele de proaste.

Ca sa inchei intr-o nota pozitiva, iata un slideshow din BusinessWeek cu top-ul celor mai fericite tari (veti vedea ca banii nu aduc fericirea, dar ajuta). Ce legatura are cu campania? Nici una, sau vorba aceea – dimpotriva – tocmai de-aceea mi-a venit probabil sa aduc vorba de asta.

Anunțuri

2 răspunsuri to “Referendumul, o eroare publicitara si cele mai fericite tari”

  1. monika said

    Anonimitatea e primul semn ca este vorba de ceva care nu trebuie luat in serios si cu atat mai putin sa fie si crezut. Dar a mai fost ceva care m-a frapat la campania asta: faptul ca aceasta coalitie anonima nu l-a atacat pe Basescu pe teren propriu, pe Internet. Pentru ca aici printurile, chiar si anonime, ar fi avut mai multe sanse sa mearga la tinta pe viral. Ce a incercat PSD sa contracareze guerilla digitala cu bloguri e penibil. Se vede semnatura comunistoida de la o posta.
    Altfel, coalitia (de fapt care coalitie?) n-avea cum sa actioneze altfel decat anonim pentru ca brandul e erodat complet. Basescu si-a tras pana si portocaliul in aceasta campanie.

  2. Cristofor Iosub said

    Si eu am o mare curiozitate apropo de cum se va adapta PSD la mediile digitale, mai ales ca pentru multa lume din acel partid probabil sms-ul este tehnologie SF. Cadrele mai vechi se pricep mai bine la „munca de la om la om” (asa ii ziceau pe vremuri parca) dar fata in fata, sa vezi cum transpira interlocutorul, nu pe blog si chestii de-astea.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: