Iosub, Asociatii si Fiii

Au dreptate – just another WordPress.com weblog

Ceasul lui Bush, albanezii si brandingul de tara

Posted by Cristofor Iosub pe 14, Iunie, 07

bushwatch.jpgUna dintre stirile de senzatie ale zilelor trecute a fost vizita lui Goerge W. Bush la Tirana. Entuziasm popular (similar cu cel din Romania de acum cativa ani in ocazia similara), prima vizita a unui presedinte american in Albania, autoritatile si cetatenii s-au intrecut in a-i oferi presedintelui o primire impresionanta. Ce a facut senzatie cu adevarat a fost ca in timpul „baii de multime” la Tirana („baie” pe care gurile rele spun ca Bush nu si-o mai permite in nici o tara din lumea buna) presedintelui pare sa-i fi disparut ceasul. Exista un film care arata incidentul (iata-l aici daca vreti sa va incercati acuitatea vizuala), dar Casa Alba a dezmintit spunand ca presedintele si-a scos el insusi ceasul de la mana.

Vorba filmului, „a fost sau n-a fost” – nu mai conteaza. Dar fac o mica predictie: acest incident a pus eticheta de „hot de buzunare” pe fruntea albanezilor, carora le vor trebui multi ani sa si-o dea jos. Peste un timp, vor urma dezbateri si se vor intia proiecte despre branding-ul de tara. Expertii locali si Wally Olins se vor intreba care este directia potrivita in constructia brandului Albania. Unii vor spune ca e mai bine sa vorbeasca despre natura, plaje si soare, altii vor propune traditiile populare, si inca unii vor zice ca e mai bine sa se concentreze pe istoria milenara. Albanezii insa vor sti ca brandul lor are o problema usor diferita, atunci cand lumea se va uita stramb la ei prin Europa si isi va pipai portofelul la auzul vorbelor „sunt x, din Albania”. Si nici un efort de branding, fie el coordonat de cel mai scump si priceput consultant, nu va putea schimba asta.

Noi stim bine aceste lucruri, nu-i asa? In aceste zile suntem obligati sa ne amintim cum ne-au trebuit ani grei sa spalam perceptia de tara barbara condusa de comunisti pe care ne-au lasat-o zilele de 13-15 iunie 1990. Problema brandingului de tara este exact aceasta: brandul de tara este colectia atitudinilor colective ale acelui popor. Guvernul si expertii pot cel mult sa construiasca sau sa dea un twist acestei atitudini, dar nu sa o creeze. Cu alte cuvinte, brandul este poporul, iar poporul are brandul pe care il merita.

Hai sa vedem de ce. Bineinteles, albanezii (isi) vor spune ca ceasul lui Bush a fost un incident, si ca de fapt nici n-a existat un furt. La o adica, am putea zice ce asta s-ar fi putut intampla oriunde. Dar este asa de fapt? Credeti ca intr-o vizita a lui Bush intr-o tara rezonabil de civilizata cineva s-ar fi gandit sa fure ceasul celei mai bine pazite persoane din lume? Simpla existenta a unui om care sa ignore asta in randul unei natiuni spune ceva despre acea natiune. Faptul ca intr-o ocazie unica pentru Albania cineva a avut reflexul unei gainarii te pune pe ganduri.

Si cel mai scary (pentru brandingul Albaniei) este urmatorul aspect: chiar daca n-a fost adevarat, faptul ca nimeni n-a exclus apriori posibilitatea ca intamplarea sa fie adevarata este foarte serios. Daca o astfel de chestie s-ar fi intamplat in Germania, nici unul dintre noi n-am fi crezut ca e adevarat, ba cel mult am fi glumit spunand ca a fost vreun imigrant roman etc. In schimb, cum s-a intamplat in Albania, toti am presupus ca most likely e adevarat.
Albaniei ii va trebui PIB-ul pe urmatorii 5 ani ca buget de branding si comunicare… Dragi experti in branding – dodge this!

Anunțuri

Un răspuns to “Ceasul lui Bush, albanezii si brandingul de tara”

  1. Mihai said

    In definitiv brandul de tara este o colectie de stereotipuri despre tara respectiva. Si stereotipurile sunt create in imaginarul colectiv al oamenilor, nu prin campanii si actiuni bine organizate. E nevoie de ceva mult mai subtil. Cum arata incidentul cu Bush in Albania.
    Cred ca o strategie bazata pe false asemenea intamplari pot afecta pozitiv imaginea unei tari mai mult decat o campanie in toata regula. Ce interesant ar fi sa se organizeze, aparent nu de guvern, o actiune interesanta/unica/haioasa de gen ultima stire din jurnal. Si sa se insiste pe genul asta de actiuni (nu stiu, carnaval daca spui te gandesti la Rio, Liberty Parade sau creste colorate pe muzica house Germania, etc) cu care sa incercam sa impunem o imagine in mintile celorlalti, ouside world-ului.
    As propune un concurs de astfel de teme. Si vin si cu o prima idee, nascocita acum pe loc: Romania – tara plajelor libere de „comercial” – Vama veche, Gura Portitei, 2 mai.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: